Wednesday, June 21, 2006

Skorpmjöl

Vad känner du när du står framför en varm ugn med en smörad sockerkaksform i den ena handen och en skål med färdig smet i den andra och upptäcker att det inte finns något skorpmjöl? Mig ger det en omedelbar känsla av upptäckarlust, ett kort ögonblicks möjlighet att få hitta den rätta ingrediensen istället för den som alla tar för givet. Jag känner att nu är jag jag på riktigt och färdens mål är inte längre förutbestämmt.

Skorpmjöl, eller ströbröd om du så föredrar, är en av sakerna vi slutat att förbättra. Vi köper vår påse och vi bryr oss inte så mycket om märke och att någon tillverkare skulle göra olika sorter är långt utanför vår världsbild. Ändå så märker man snabbt att skorpmjöl gjort på tomat- & basilikabröd är fantastiskt mycket bättre än det vanliga smaklösa till panerad fisk och att malda nachochips kan sätta rejal smak på en kaka när man bara provar; man ändrar på en ack så liten variabel som alla har på defaultvärdet och vips, så är världen lite förändrad. (Förresten rekomenderar jag definitivt mixad wasaknäcke och mixad rostad havregryn framför nachochipsen.)

Veckans uppmaning är således: Hitta ditt eget skorpmjöl och lek med livets detaljer! Och om du kan, dela gärna med dig av dina fynd till oss andra!

1 comment:

Anonymous said...

Provat kokos? :)