Thursday, June 15, 2006

Klumpigt!

Vår ekonomi, som den ser ut i dag, är baserad på en fri marknadsekonomi som ger människor rätt att handla med varandra. Den om fattar, ibland reglerat och ibland oreglerat, stora delar av våra liv. Som till exempel att handla mat, gå till jobbet, boende, transporter. Vissa saker står dock till största del utanför, som kärlek och vänskap, hushållsarbete, barnuppfostran och diskussioner och samtal. I de allra flesta sektorer finns det dock nästan alltid en liten del som inte följer mönstret. När vi gör saker kan vi ibland ta betalt för det, och ibland inte. När vi kan är det ju bra och praktiskt, då kan det ju bidra till vår försörjning. Att kunna ta betalt för det jag gör är i min värld en bra sak, speciellt eftersom jag numer har bestämmt mig för att inte göra saker jag inte tycker om regelbundet bara för att någon betalar bra. Jag gör saker jag tycker om att göra och jag ger mig själv rätten att ta betalt när jag kan.

När jag med den grundsynen ser på Piratebuktsdebatten finns det än så länge två huvudaktörer som gör rätt. Mediaindustrin som tar betalt för att distribuera andra människors verk, för att de kan och människor som försöker ta deras verksamhet ur det marknadekonomiska paradigmet. Må bäste man vinna och må endera sidan ge upp innan de blir tvugna att ta till oförsvarbara medel.

Däremot finns det en tredje part här som jag inte är helt nöjd med. Det är staten genom rättsväsendet och polisen. Här finns det ett par riktiga tabbar som jag vill peka på som skett på olika nivåer. Vi varför i herrans namn de tog in Pirate bays juridiske rådgivare? Dåligt, men det har andra pekat på.

Jag är mer oroad av timingen och valet av mål i tillslaget. Pirate bays verksamhet, att förmedla pekare till filer, har tidigare prövats och funnits laglig. Nu har lagen ändrats lite och man har fått internationella påtryckningar om att det finns ett problem så man vill prova lagligheten igen. Det är helt ok. Men varför väljer man den marknadsledande organisationen. Varför inte en liten site där det behövs en eller två poliser och där inte ett politiskt forum ryker med av bara farten mitt i en valrörelse. Det hade gått alldeles utmärkt att prova den nya lagen utan att förstöra eller störa massor av småföretagares verksamhet. Men nej, det är Pirate bay vi ska åt, nu och direkt, vi kan inte ta någon mindre och inte vänta till efter valet.
Snacka om klumpigt!

No comments: