Tuesday, May 02, 2006

Teknikberoende

Jag har insett att jag har ett beroende och att jag får abstinensbesvär om jag inte får det tillfredställt. Det har hängt med en stund men ökat markant de senaste åren. Själv hade jag inte riktigt förstått vidden av det hela förrän ett litet glapp uppstod. Min musikspelare började skicka hemska skrap- och skränljud mitt i musiken. Det gick fortfarande att lyssna, men många av de positva effekterna uteblev. Det i sig var inget jätteproblem, jag kan leva med att vara musikspelarberoende, bara jag vet om det. Det är dock betydligt mer oroande att jag inte förståd hur illa det var förrän det fungerade bra igen. Helt plötsligt var jag mig själv, humöret där jag vill ha det och motgångar viftas bort eller överkoms i en handvänding.

Hade jag bara insett hur det låg till i tid kunde jag återgått till min gamla cd-spelare tills jag löst problemet och sluppit ett par veckars hemskheter. Kommer någon på ett verktyg för att hjälpa till med att analysera oss kontinuerligt och peka ut vad det är som påverkar oss ska jag skicka blommor till uppfinnaren. Det är då verkligen ett teknikberoende jag ser fram emot.

No comments: